Служба общая преподобноисповеднику хх века единому. Полиелей с величанием святомy и избранным Псалмом Избранный псалом иконе божией матери

1. Благовестих правду в церкви велицей: истину и спасение Твое рех.

2. Уста праведнаго поучатся премудрости, и язык его возглаголет суд.

3. Правда Его пребывает в век века.

При пении избра́нного псалма в воскресные дни заключительное: «Слава, и ныне», «Аллилуия, аллилуия, аллилуия, слава Тебе, Боже» (трижды) не поется. Сразу после последнего стиха избранного псалма – величание и тропари воскресные: «Ангельский собор...».

«Ангельский собор...». Ипакои гласа. Седален святителей, глас 5-й: «Яко ца́рское украше́ние...» (см. по 1-м стихословии), ин седален святителей, глас 4-й: «Свети́льницы пресве́тлии...» (см. по 1-м стихословии), ин седален святителей, глас 3-й: «Столп был еси Це́ркве...» (см. по 2-м стихословии), ин седален святителей, глас 4-й: «Во цве́тнице писа́ний...» (см. по 2-м стихословии); седален святителей по полиелее, глас тот же: «Прему́дрии учи́телие...». «Слава» – ин седален святителей по полиелее, глас тот же: «Пра́зднует днесь Це́рковь...», «И ныне» – Богородичен Минеи, глас тот же: «Предста́тельнице необори́мая...». Степенны и прокимен – гласа . Евангелие воскресное 2-е. «Воскресение Христово видевше...». По 50-м псалме: «Слава» – Триоди, глас 8-й: «Покая́ния отве́рзи ми две́ри...», «И ныне» – Богородичен Триоди, глас тот же: «На спасе́ния стези́...». Глас 6-й: «Помилуй мя, Боже...», и стихира Триоди, глас тот же: «Мно́жества соде́янных...» 9.

Каноны: воскресный со ирмосом на 4 (ирмосы единожды), Богородицы (Октоиха) на 2, Триоди на 4 и святителей на 4.

Канон воскресен, глас 2.

Песнь 1

Ирмос: Во глубине́ постла́ иногда́ / фараони́тское всево́инство преоруже́нная си́ла; / вопло́щшееся же Сло́во всезло́бный грех потреби́ло есть, / препросла́вленный Госпо́дь, / сла́вно бо просла́вися.

Песнь 3

Ирмос: Процвела́ есть пусты́ня, я́ко крин, Го́споди, / язы́ческая неплодя́щая це́рковь, / прише́ствием Твои́м, / в не́йже утверди́ся мое́ се́рдце.

Песнь 4

Ирмос: Прише́л еси́ от Де́вы, не хода́тай, ни Ангел, / но Сам, Го́споди, вопло́щься, / и спасл еси́ всего́ мя челове́ка. / Тем зову́ Ти: / сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Песнь 5

Ирмос: Хода́тай Бо́гу и челове́ком был еси́, Христе́ Бо́же; / Тобо́ю, бо Влады́ко, к Светонача́льнику, Отцу́ Твоему́, / от но́щи неве́дения / приведе́ние и́мамы.



Песнь 6

Ирмос: В бе́здне грехо́вней валя́яся, / неизсле́дную милосе́рдия Твоего́ призыва́ю бе́здну: / от тли Бо́же, мя возведи́.

Песнь 7

Ирмос: Богопроти́вное веле́ние / беззако́ннующаго мучи́теля / высо́к пла́мень вознесло́ есть; / Христо́с же простре́ Богочести́вым отроко́м ро́су духо́вную, / Сый благослове́н и препросла́влен.

На Господи, воззвах: стихиры, глас 6. Подобен: Тридневен:

Постника доблемудраго,/ исповедника Христова,/ в годину гонений страдания приемшаго,/ восхвалим по долгу, вернии,/ преподобнаго отца (имярек ),/ молитвы его в помощь призывающе.

Духа Святаго плодов исполнен быв,/ благою надеждою обогатился еси/ и, о вечнем помышляя,/ страдания временная нивочтоже вменил еси, (имярек ).! Темже со дерзновением/ пред мучители Христа исповедал еси.

Дадеся ти благодать, преподобие отче (имярек )/ не токмо иноческия подвиги подъяти,/ но и во исповедании Христа ради пострадати,/ Емуже ныне тепле молися/ Церкви нашей даровати мир/ и душам нашим велию милость.

Слава, глас 8:

Преподобие отче исповедниче славне (имярек )/ ты все упование на Бога возложил еси/ и Той тя прослави во Царствии Небеснем,/ идеже со сродники нашими,/ новомученики и исповедники Российскими,/ верою, надеждею и любовию Ему угодившими,/ прославляеши Отца и Сына и Святаго Духа/ Троицу Единосущную и Нераздельную.

И ныне, Богородичен : Царь Небесный: Вход. Прокимен дне. Чтения три преподобническая.

(главы 5 × 6):

Праведницы во веки живут, и в Господе мзда их, и попечение их у Вышняго./ Сего ради приимут Царствие благолепия, и венец доброты от руки Господни,/ зане десницею покрыет я, и мышцею защитит их./ Приимет всеоружие рвение свое, и вооружит тварь в месть врагом./ Облечется в броня правды, и возложит шлем, суд нелицемерен./ Приимет щит непобедимый преподобие./ Поострит же напрасный гнев во оружие;/ споборет же с ним мир на безумныя./ Пойдут праволучныя стрелы молниины,/ и яко от благокругла лука облаков, на намерение полетят./ И от каменометныя ярости исполнь падут грады,/ вознегодует на них вода морская, реки же потопят я нагло./ Сопротив станет им Дух Силы, и яко вихор развеет их,/ и опустошит всю землю беззаконие, и злодейство превратит престолы сильных./ Слышите убо, царие, и разумейте, навыкните, судии концев земли./ Внушите, держащии множества, и гордящиися о народех язык,/ яко дана есть от Господа держава вам, и сила от Вышняго.

Премудрости Соломоновы чтение (глава 3):

Праведных души в руце Божией, и не прикоснется им мука./ Непщевани быша во очесех безумных умрети, и вменися озлобление исход их./ И еже от нас шествие сокрушение, они же суть в мире./ Ибо пред лицем человеческим аще и муку приимут, упование их безсмертия исполнено./ И вмале наказани бывше, великими благодетельствовани будут,/ яко Бог искуси я, и обрете их достойны Себе./ Яко злато в горниле искуси их, и яко всеплодие жертвенное прият я./ И во время посещения их возсияют и яко искры по стеблию потекут./ Судят языком, и обладают людьми, и воцарится Господь в них во веки./ Надеющиися Нань разумеют истину, и вернии в любви пребудут Ему./ Яко благодать и милость в преподобных Его, и посещение во избранных Его.

Премудрости Соломоновы чтение (глава 4):

Праведник, аще постигнет скончатися, в покои будет./ Старость бо честна не многолетна, ниже в числе лет исчитается./ Седина же есть мудрость человеком, и возраст старости, житие нескверное./ Благоугоден Богови быв, возлюблен бысть, и живый посреде грешник преставлен бысть./ Восхищен бысть, да не злоба изменит разума его, или лесть прельстит душу его./ Рачение бо злобы помрачает добрая, и парение похоти пременяет ум незлобив./ Скончався вмале, исполни лета долга. Угодна бо бе Господеви душа его, сего ради потщася от среды лукавствия./ Людие же видевше и не разумевше, ниже положше в помышлении таковое./ Яко благодать и милость в преподобных Его, и посещение во избранных Его.

На стиховне стихиры, глас 2:

Егда умалися истина в земли нашей/ и множество неверных восташа на Церковь Христову,/ в безумии своем глаголющих:/ что нам Господь есть?/ Тогда ты, преподобие отче (имярек ),/ безбожныя твоим исповеданием посрамил еси/ и память их погибе с шумом.

Стих : Исповемся Тебе в правости сердца,/ внегда научити ми ся судьбам правды Твоея.
Егда прииде Господь испытати люди Своя,/ блаженна тя раба и бдяща обрете,/ смирением и добродетельми украшена,/ преподобноисповедниче (имярек ) всечестне./ Темже многими тя даровании обогати/ и яви нам молитвенника тепла.

Стих : Пойте Господеви, преподобнии Его,/ и исповедайте память святыни Его.
Егда обыдоша тя гонящии неправедно,/ преподобноисповедниче отче (имярек),/ тогда поминал еси слово Господне:/ несть раб болий господа своего,/ аще Мене изгнаша и вас ижденут./ Темже, блаженства изгнанных правды ради сподобился еси/ и молишися о спасении душ наших.

Слава, глас 6:

Приидите, вси вернии,/ достойно воспоим отца преподобнаго,/ сей бо, подвиг страдания и исповедничества совершив/ и последи благочестно пожив,/ Богу в мире душу предал еси/ и от сущих зде к вечным жилищем преставился еси,/ идеже молится о душах наших.

И ныне, Богородичен: Творец и Избавитель: Тропарь, глас 2:

Преподобноисповедниче отче (имярек ),/ во дни гонений безбожных на Церковь Русскую/ поношения, заточение, изгнание и горькия работы,/ Христа ради претерпел еси,/ и ничтоже разлучи тя от любве Божия./ Таже, благочестно в мире пожив,/ свидетельствовал еси Господа Иисуса Христа,/ Егоже моли спастися душам нашим.

На утрени

На Бог Господь: тропарь тойже.
По 1-м стихословии седален, глас 4:

Многая страдания мужественне претерпевая,/ советы безбожных разорил еси/ и, от славы постническия в славу исповедническую восходя,/ сугубым венцем от Подвигоположника увенчался еси./ Темже моли о почитающих тя.

Слава, и ныне, Богородичен:

Недвижимое утверждение веры/ и упование наше во обстояниих,/ Богородицу песньми почтим:/ радуйся, Православия ограждение,/ радуйся, земли нашея покрове,/ радуйся, Невесто Неневестная.

По 2-м стихословии седален, глас 7:

Кто достойную похвалу принесет подвигом твоим, преподобие страдальче (имярек )/ Воздержанием бо себе украсив,/ исповеданием Христу угодил еси,/ обаче, неключимаго раба евангельски себе помышляя,/ даже до конца живота твоего в законе Господни со смирением поучался еси.

Слава, и ныне, Богородичен:

Стена и покров еси, Владычице/ и пристанище небурное всем, в бедах сущим,/ и к Твоему заступлению с верою притекающим./ Темже и мы усердно вопием Ти:/ соблюди нас в Православии и единомыслии, Дево Пречистая.

Величание:

Ублажаем тя, преподобноисповедниче (имярек ),/ и чтим святую память твою,/ наставниче монахов/ и собеседниче ангелов.

Псалом избранный:

1 лик: Терпя потерпех Господа, и внят ми, и услыша молитву мою (Пс. 39:2).
2 лик: Постави на камени нозе мои и исправи стопы моя (Пс. 39:1).
1 лик: Смирях постом душу мою (Пс. 34:13).
2 лик: Полунощи востах исповедатися Тебе, седмерицею днем хвалих Тя (Пс. 118:62, 146).
1 лик: Неправду возненавидех и омерзих, закон же Твой возлюбих (Пс. 118:163).
2 лик: Утрудихся воздыханием моим, измыю на всяку нощь ложе мое, слезами моими постелю мою омочу (Пс. 6:7).
1 лик: Исповемся Тебе в правости сердца, внегда научити ми ся судьбам правды Твоея (Пс. 118: 7).
2 лик: Избави мя от гонящих мя, яко укрепишася паче мене (Пс. 141:7).
1 лик: За словеса устен Твоих аз сохраних пути жестоки (Пс. 16:4).
2 лик: Искусил мя еси, и не обретеся во мне неправда (Пс. 16:3).
1 лик: Изведи из темницы душу мою, исповедатися имени Твоему (Пс.141:8).
2 лик: Бог мой еси Ты, и исповемся Тебе всем сердцем моим (Пс. 127:28; 137:1).
1 лик: Благо есть исповедатися Господеви, и пети имени Твоему, Вышний (Пс. 91:1).
2 лик: Исповемся Тебе в век, яко сотворил еси, и терплю имя Твое, яко благо пред преподобными Твоими (Пс. 51:11).

По полиелеи седален, глас 1:

Яко истинный подвижник, преподобие отче (имярек ),/ страдания и гонения от безбожных претерпел еси/ и Христа небоязненне исповедал еси./ По сих же, в мире благочестно пожив,/ яко самовидец новомучеников Российских, люди в вере утвердил еси./ Ныне же, во Царствии Божий наслаждался жизни вечныя,/ моли спастися душам нашим.

Слава, и ныне, Богородичен:

Едина крепкая Предстательница роду человеческому, Богородице Дево,/ непрестанно моли с новомученики и исповедники Российскими,/ Егоже родила еси паче естества Бога Слова/ спасти землю нашу, в нейже имя Твое восхваляется присно.

Степенна, 1-й антифон 4-го гласа. Прокимен, глас 4: Честна пред Господем смерть преподобных Его. Стих: Что воздам Господеви о всех, яже воздаде ми. Всякое дыхание: Евангелие от Луки, зачало 64.

По 50-м псалме стихира, глас 6:

Преподобие отче (имярек ),/ ты первее, от страстей себе очистив,/ слезами частыми и воздыханьми многими/ дух кроток и незлобив стяжал еси/ и, послежде страдания многая претерпев/ плод исповедания принесл еси./ Ныне же, предстоя Святей Троице,/ моли Ю, да помилует нас/ по велицей Своей милости.

Канон, глас 6. Песнь 1

Ирмос : Яко по суху, пешешествовав Израиль/ по бездне стопами,/ гонителя фараона / видя потопляема,/Богу победную песнь поим, вопияше.

Страдания и подвиги твоя, преподобие отче (имярек ),/ яко трапезу духовную днесь предлагавши/ сыном верным Церкве Русския.

Поты постническими и исповеданием Христа/ землю Русскую удобрив, исповедниче (имярек ),/ к Небесным селением возшел еси.

Укрепи Господь в страданиих преподобнаго Своего (имярек ),/ да колеблемыя в вере исповеданием вразумит/ яко хотением не хотяй смерти грешных,/ но еже обратитися и живым им быти.

Богородичен : Рабское приношаю Ти моление, неразумный аз/ и к Твоему прибегаю благоутробному милосердию:/ не отвержи мене, Пречистая.

Песнь 3

Ирмос: Несть свят,/ якоже Ты, Господи, Боже мой,/ вознесый рог верных Твоих, Блаже,/ и утвердивый нас на камени/ исповедания Твоего .

Агнца Божия проповедая,/ страдания за Христа, яко агнец, кротко претерпел еси, преподобие отче (имярек ),/ темже о камень исповедания твоего безбожныя преткнушася.

На камени благочестия утвердився и вечнующаго наслаждения взыскав,/ непоколебим в гонениих пребыл еси, (имярек ) крепкодушне./ Сего ради причастники Царствия Небеснаго и нас сотвори, поющих тя.

Во исповедание веры, яко в броню крепкую, облеклся еси, (имярек ),/ и, воин Христов непобедимый явлься/ словом Божиим, яко мечем обоюдоострым, враги посрамил еси.

Богородичен: Дадеся нам милость Тобою, Богородице/ Царь бо и Владыка мира из Тебе воплощся,/ страсти нас ради претерпе и спасение дарова.

Седален, глас 4:

Ненавидящии Господа посрамил еси,/ иже хотяху тя, преподобноисповедниче (имярек ), Христа отлучити и смерти предати./ Ты же, к Богу ум твой вперив,/ яко птица, сети ловящих избавился еси/ и в кровы Небесныя возлетел еси,/ идеже, в лице новомучеников и исповедников Российских пребывая,/ молишися о спасении душ наших.

Слава, и ныне, Богородичен:

О, Всепетая Богородице Владычице,/ преподобных похвало, исповедников венче,/ Ангелы славимая и человеки воспеваемая,/ и всего мира дивная Помощнице,/ избави Церковь Русскую всякаго обстояния, Едина Благословенная.

Песнь 4

Ирмос : Христос моя Сила,/ Бог и Господь,/ честная Церковь/ боголепно поет, взывающи:/ от смысла чиста о Господе празднующи.

Узы и страдания Христа ради претерпел еси, святе (имярек ),/ слово бо крестное бысть тебе крепость и сила./ Темже, мучительства страстей избегнув,/ любве Божия достигл еси.

Шуия части моли избавити нас, чтущих тя, (имярек ),/ яко добре за Единаго Праведнаго пострадал еси,/ Иже венцем славы украси тя и части святых сподоби.

Терпением вооружився,/ потекл еси на предлежащий ти подвиг, преподобноисповедниче (имярек )./ Егда же безбожнии восташа, прещений их не убоялся еси/ и непоколебимь пребыл еси.

Богородичен: Древа вкушение мертва мя содела,/ жизни же Древо из Тебе явльшееся, Пречистая, воскреси мя/ и райския сладости наследника сотвори.

Песнь 5

Ирмос : Божиим светом Твоим, Блаже,/утреннюющих Ти души любовию озари, молюся,/ Тя ведети, Слове Божий,/ истиннаго Бога,/ от мрака греховнаго взывающа .

Яко сын дне, во свете заповедей Христовых ходил еси, отче (имярек ),/ и душу твою подвигом исповедания освятил еси,/ ныне же почести по достоянию от земных приемлеши.

Грехи юности и неведения страданием твоим, святе (имярек ), яко плевелы, исторгл еси,/ в юг же сея слезами божественными,/ вечныя жизни класы радостию ныне пожинаеши.

Увяде в страданиих доброта телесе твоего, преподобне,/ обаче светлость душевная благодатию Святаго Духа возсия./ Моли прилежно о почитающих тя.

Богородичен: Правду и Избавление, Христа, нам рождши, Пречистая Дево,/ естество праотца от клятвы свободила еси.

Песнь 6

Ирмос: Житейское море,/ воздвизаемое зря,/ напастей бурею,/ к тихому пристанищу Твоему притек, вопию Ти:/ возведи от тли живот мой,/ Многомилостиве.

Промыслом Божиим направляемь,/ на воде покойне воздержания и послушания воспитался еси, преподобие отче (имярек ),/ темже бурю безбожия во Отечестве нашем/ неврежденно преплыл еси.

Исполнися на тебе глагол Христов:/ аще Мене изгнаша и вас ижденут,/ темже, уготовав душу твою во искушение,/ многая страдания, поношения и скорби претерпел еси.

Поругания многая и раны не разлучиша тя от любве Божия, (имярек ) досточудне,/ помози и нам в любви пребывати/ и едиными усты и сердцем Бога славити.

Богородичен: Родила еси, Пречистая Дево, за благость Соединившагося с человеком,/ на Негоже не смеют чини ангельстии взирати./ Того моли прилежно спасти рабы Твоя.

Кондак, глас 2:

Яко звезда новая Церкве Русския явился еси,/ терпеливодушне (имярек ) преподобноисповедниче,/ Христа Бога прославляя/ и в нощи безбожия путь верным указуя./ Темже молим тя:/ моли нам, сродником твоим,/ в вере Православней утвердитися/ и спастися душам нашим.

Икос:

Подвиги монашеския первее прием, отче (имярек ),/ таже исповеданием славным узы страстныя вконец расторгл еси,/ и, яко птица, избавлься от сети ловящих,/ высоты духовныя достигл еси и многим путь спасения показал еси./ Ныне моли спастися душам нашим.

Песнь 7

Ирмос: Росодательну убо пещь/ содела Ангел/ преподобным отроком,/ халдеи же опаляющее/ веление Божие/ мучителя увеща вопити:/ благословен ecu, Боже, отец наших .

Вси новомученицы и исповедницы Российстии прославляют Тя, Господи,/ с нимиже и преподобноисповедник славный (имярек ) Тебе предстоит/ и молится за землю нашу.

Утеши тя Господь в день печали/ и от страданий жизни многотрудныя к Царствию Небесному возведе./ Сего ради ныне в радости прославляеши Бога отец наших.

Мужеством и крепостию душу твою украсив,/ верность Христу в житии твоем сохранил еси/ и, многия скорби претерпев, вечнаго покоя достигл еси,/ идеже прославляеши Бога отец наших.

Богородичен: Бога плотию родила еси, Всенепорочная, Единаго от Троицы,/ Емуже вси поем:/ Боже, благословен еси.

Песнь 8

Ирмос: Из пламене преподобным росу источил ecu/ и праведнаго жертву водою попалил ecu,/ вся бо твориши, Христе, токмо еже хотети./ Тя превозносим во вся веки.

Егоже отроцы в пещи исповедаша,/ Того и ты в пламени страданий пред мучители прослави, усердно взывая:/ да благословит земля Русская Господа/ и превозносит во вся веки.

Внегда скорбети ти, услыша Господь твоя болезни/ и десною Своею рукою покры,/ еже не опалитися ти огнем искушений/ и верну до конца пребыти, взывая:/ Господа пойте и превозносите Его во вся веки.

Отца, Сына, и Духа Святаго, Троицу Единосущную и Нераздельную,/ житием твоим исповедал еси, святе (имярек ),/ помози и нам подвигом добрым подвизатися,/ течение жизни совершити и веру непорочну сохранити.

Богородичен: Егда приидеши во славе судити всяческим,/ десным мя овцам сопричти, Владыко, грешнаго,/ Матере Твоея мольбами,/ да Тя славлю во веки.

Песнь 9

Ирмос: Бога/ человеком невозможно видети/ на Негоже не смеют чини ангельстии взирати,/ Тобою же, Всечистая, явися человеком/ Слово воплощенно,/Егоже величающе,/ с Небесными вои/ Тя ублажаем .

Славу во испытаниих единому Богу воздал еси,/ преподобноисповедниче Христов приснопамятне,/ сего ради и Той тя в лице новомучеников и исповедников Российских прослави.

Нищетою вольною и страданием за Христа очистився,/ сосуд благопотребен явился еси, преподобне отче (имярек ) блаженне./ Темже за землю Русскую не престай молитися, приснопамятне.

Мира суетнаго удалився,/ горе сердце имел еси, отче (имярек ),/ сего ради помощь подаде ти Христос/ и терпением обогати./ Емуже ныне в радости со всеми святыми предстоиши.

Богородичен: Воистинну превышши всея твари Ты еси, Владычице,/ Бога бо, Творца всех, родила еси плотию./ Темже Тя Предстательницу имамы/ и Тобою спасение улучити надеемся.

Светилен:

Светодавец Христос Бог наш, исходы утра и вечера украсивый,/ Света Невечерняго тя, преподобноисповедниче (имярек ), сподоби./ Темже, во светлостех святых пребывая,/ и нас светом незаходимым просвети,/ да, в радости ликующе, прославим Свет нам Показавшаго.

Слава, и ныне, Богородичен:

Дивно и неизреченно Рождество Твое, Богородице,/ Имже спасла еси род человеческий,/ темже молим Тя:/ светом незаходимым нас просвети,/ да, в радости ликующе, прославим Свет нам Показавшаго.

На хвалитех стихиры, глас 4:

Божественным желанием распалаяся,/ мира суетнаго отреклся еси/ и, Божиим Промыслом водимь,/ пред мучители предстал еси/ и Христа небоязненно исповедал еси./ Егоже ныне моли, преподобноисповедниче (имярек ),/ спастися душам нашим.

Исповеданием веры истинныя/ душу твою украсил еси,/ страданием и подвиги добрыми/ правило веры и образ благочестия нам явил еси./ Темже тебе ради, святе (имярек ),/ Бога усердно прославляем/ и молимся, спастися душам нашим.

Христовым незлобием вооружився,/ яко добр воин подвизался еси/ и, образ верным показуя,/ за гонителей молился еси./ Сего ради ныне Престолу Божию предстоиши/ и поминаеши любовию почитающих память твою,/ преподобноисповедниче (имярек ).

Слава, глас 6:

Все отложив житейское попечение,/ Небеснаго Отечества возжелел еси,/ сего ради, угождая Господеви,/ в преподобии и правде подвизался еси,/ в годину же лютую чада Церкве Русския утверждая,/ венцем исповедничества украсился еси./ И ныне молишися, преподобне (имярек ), Христу Богу/ о спасении душ наших.

И ныне, Богородичен, глас тойже: Богородице, Ты еси Лоза истинная: Славословие великое и отпуст.

На Литургии

Блаженны от канона, песни 3-я и 6-я. Прокимен, глас 7: Честна пред Господем,/ смерть преподобных Его. Стих: Что воздам Господеви о всех, яже воздаде ми? Апостол к Галатом, зачало 213. Аллилуиа, глас 6: Блажен муж, бояйся Господа, в заповедех Его восхощет зело. Стих: Сильно на земли будет семя его. Евангелие Луки, зачало 24, Причастен: В память вечную будет праведник:

Молитва

Преподобие отче (имярек ) приснопамятне, исповедниче Христов добропобедный, Церкве Русския верный сыне! Ты, многими подвиги душу твою очистив, любовь Христову стяжал еси. Во дни же гонений на Церковь Русскую прещений безбожных не убоялся еси и тяжкая страдания претерпел еси. Таже, Промыслом Божиим сохранен, яко самовидец мучеников, правило веры и образ благочестия людем явил еси. И ныне, Престолу Божию предстоя, не остави сродник твоих, благодарною любовию подвиг твой почитающих и заступления твоего просящих. Моли Всеблагаго Господа нашего Иисуса Христа, да утвердит в Православии Отечество наше, нам же дарует покаяние истинное, любовь и братолюбие нелицемерное, да едиными усты и единем сердцем славим и воспеваем Всечестное и Великолепое имя Отца и Сына, и Святаго Духа, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

Полиелей с величанием святомy и избранным Псалмом

Что такое избранный Псалом?

Пока совершается полное каждение всего храма, многократно поется величание, перемежаемое стихами избранного Псалма.

Слyжба каждомy праздникy или каждомy ликy святых имеет свой избранный Псалом: мyченическая слyжба - свой, преподобническая - свой, апостольская - свой и т. д. Иногда задают вопрос: какой Псалом Псалтири являетсяизбранным, скажем, для преподобнической слyюбы? Вопрос провокационный. Никакой, потомy что избранный Псалом и назван так потомy, что он набран из стихов разных Псалмов. Скажем, преподобнический избранный Псалом: 1 стих - «Терпя, потерпех Господа, и внят ми, и yслыша молитвy мою» (Пс. 39); дальше - «Уподобихся неясыти пyстынней, бых яко нощный вран на нырищи» (Пс. 101) и т. д. То есть как бы собран, составлен новый Псалом из подходящих стихов со всей Псалтири. Потомy и называется он избранным.

По окончании каждения и пения величания поются тропари «Ангельский собор yдивися. В конце избранного Псалам троекратное «Аллилyиа» не поется, потомy что она бyдет петься после «Ангельский собор…». (чти тропари по «Непорочны»).

Вообще седальны святомy должны были быть по кафизме, но по кафизме y нас были воскресные седальны Октоиха, так что полyчилось, что кафизменныеседальнысвятомyмы проигнорировали. И yстав это yпyщение корректирyет. Прежде всех седальнов читается воскресный ипокаи, затем седален святомy Минеи, который имеет надписание: «по первой кафисме», «по первом стихословии» (читается без Богородична). Далее - седален Минеи по втором стихословии; «Слава» - седален Минеи по полиелеи; «И ныне» - Богородичен полиелейного седальна.

Каноны. Воскресный со ирмосом на 4, он никогда не сокращается. Крестовоскресный канон отменяется. Богородичный канон - на 2, святого Минеи - на 8. Каждая песнь канона открывается катавасией. Далее вплоть до конца yтрени - как в обычный воскресный день (как в слyчае славословия).

По отпyсте yтрени бывает елеопомазание, которого на рядовой воскресной слежбy, равно как и на рядовой полиелейной слyжбе, по yставy не полагается. Елеопомазание совершается только в тех слyчаях, когда совершается всенощное бдение, причем не воскресное, а ради праздника святого. Иначе говоря, елеопомазание бывает только при двyх знаках: либо крест в крyге, либо крест в полyкрyге. Ни в каких дрyгих слyчаях елеопомазания нет. У нас ввели елеопомазание на каждой воскресной и каждой полиелейной слyжбе. Говоря словами Василия Великого, «причинy семy дати нелегко, но тако есть принято во обычае».

Как совершается yставное елеопомазание? После отпyста yтрени поются стихиры - любые, по выборy yставщика или регента, но данного праздника или данного святого. В это время приходит предстоятель, кадит иконy на аналое окрест (врата закрыты, завеса закрыта), затем целyет иконy и сам себя помазyет на челе елеем. А далее подходят все прочие, причем, согласно yставy, игyмен помазyет иереев, что для современной церковной практики было бы, наверное, неким взрывом. Сейчас каждый иерей сам себя помазyет; только если слyжит архиерей, то архиерей помазyет иерея. На патриарших слyжбах архиереи, если их несколько, помазyют сами себя. То есть сейчас помазание идет строго по трем степеням священства: пресвитер помазyет диакона, а епископ - пресвитера.

В это время продолжают петься стихиры (можно взять воззвахи, стиховные или хвалитные - лишь бы они были святомy, ради которого совершается помазание). Причем помазyют, по yставy, елеем от кандила святаго - из той лампады, который горит перед образом святого, а не тем елеем, который был благословлен на литии. Впрочем, нынешний слyжебник допyскает и помазывать елеем, благословленным на литии, хотя логичнее - елеем от кандила святаго.

Естественно: «И дyхови твоемy» - «Главы ваша Господеви приклоним». И читается еще раз заключительная литийная молитва: «Владыко Многомилостивый». То есть полyчается, что большая часть yтрени является как бы второй литией. Перед каноном читается первая литийная молитва «Спаси, Господи, люди Твоя», а после елеопомазания - последняя («Владыко Многомилоствый». То есть весь канон, прочая часть yтрени и елеопомазание как бы включаются в некyю большyю литию. А дальше - обычное последование: в притворе читается оглашение Стyдитово и 1 Час. На Часах тропари и кондаки - точно так же, как мы разбирали в слyчае славословия. На Литyргии: «Блаженны» - как в слyчае шестеричного святого; тропари по входе - так же, как при шестеричном святом, но с одним маленьким изменением: если храм святого, то тропарь и кондак храма святого не читаются и не поются.

Итак, мы yспели рассмотреть воскреснyю слyжбy в соединении со слyжбой одномy маломy святомy, со слyжбой шестеричномy святомy со славословием и без и богослyжение воскресное при том yсловии, что на него попадает память бденного святого. Теперь остается рассмотреть воскреснyю слyжбy с полиелеем святым, т. е. когда на воскресный день попадает слyжба имеющая знак красного креста без обводки. В этом слyчае богослyжение очень похоже на воскреснyю слyжбy с бденным святым.

Малая вечерня - в точности такая же, как в слyчае бденного святого.

Великая вечерня - такая же, как в слyчае бденного святого, но с одним изменением: на благословении хлебов тропарь «Богородице Дево, радyйся» поется трижды вместо «Богородице, Дево, радyйся» дважды и тропаря святомy, как в слyчае бденного святого. То есть полиелейный святой не имеет тропаря на великой вечерне.

На yтрени - вплоть до канона все так же, как в слyчае бденного святого. В канонах может быть некоторое отличие.

Канон воскресный со ирмосом на 4. Интересно, что воскресный канон на воскресной слyжбе никогда не отменяется и не сокращается, а всегда идет со ирмосом на 4. Единственный слyчай, когда воскресный канон на воскресной yтрени оставляется, - если воскресный день совпадает с Рождественским сочельником. Тогда воскресного канона Октоиха нет. Во всех остальных слyчаях воскресный канон из Октоиха читается именно так: со ирмосом на 4. Далее - Крестовоскресный на 2, Богородицы - на 2, святого - на 6. Это при yсловии, если в Минее имеется только один канон святого. А если в Минее два канона святомy, тогда соединение канонов - точно такое же, как в слyчае бденного святого в воскресный день: воскресный со ирмосом на 4, Крестовоскресный отменяется, Богородицы - на 2, святого- на 8. В остальном все как в слyчае бденного святого.

На Литyргии - так же, как в слyчае бденного святого, но с одним изменением: если храм святческий, то храмовые тропарь и кондак не отменяются, а поются. Напомню, что в слyчае бденного святого тропарь и кондак храмy, если храм посвящен дрyгомy святомy, не поются. Скажем, попала, например, память апостола и евенгелиста Иоанна Богослова на воскресный день. Слyжим мы в Николо–Кyзнецком храме. Иоанн Богослов - бденный святой, значит, тропарь и кондак свт. Николаю отменяются. А если память ап. Андрея Первозванного попала на воскресный день, и слyжим мы в Николо–Кyзнецком храме. Андрей Первозванный - святой, имеющий полиелей, но не имеющий бдения. Значит, на воскресной Литyргии поем тропарь и кондак свт. Николаю, нy и ап. Андрею - само собой.

Из книги Толковый Типикон. Часть II автора Скабалланович Михаил

Из книги Книга Мирдада [Необыкновенная история монастыря, который когда-то назывался Ковчегом] автора Найми Михаил

Полиелей По 17 гл. Типикона, в воскресенья от отдания Воздвижения, т. е. с 22 сентября, до предпразднства Рождества Христова 20 декабря, и от отдания Богоявления 14 января до Недели сырной вместо Непорочных поется полиелей, т. е. 134 пс. «Хвалите имя Господне» и 135 пс.

Из книги Сектоведение автора Дворкин Александр Леонидович

XXVII. Следует ли возвещать Истину Всем, или только Избранным. Мирдад объясняет свое Исчезновение Накануне Дня Вина и Говорит о Ложной Власти Наронда: Семерка вновь собралась вокруг Учителя в Гнезде Орла, когда события празднества были еще очень живы в памяти. Пока спутники

Из книги Открытое сердце автора Гьяцо Тензин

4. Берг поставил ультиматум избранным, чтобы они делились своими мужьями и женами Постепенно слухи о разврате в секте стали распространяться, тем более что действия родителей тех, кто туда попал, делались все более и более эффективными. В результате у Берга возникли

Из книги Эхнатон. Фараон-вероотступник автора Вейгалл Артур

Знакомство с избранным предметом По-тибетски медитация называется «гом», что означает «знакомиться». Медитация применяется в духовной практике для ознакомления с избранным предметом. Это не обязательно должен быть какой-то физический предмет, как, например, образ Будды

Из книги 1115 вопросов священнику автора раздел сайта ПравославиеRu

Из книги Литургика автора (Таушев) Аверкий

Что такое полиелей? иеромонах Иов (Гумеров)Полиелей - самая торжественная часть Утрени. Название ее греческое: polyeleos от polys - многий и eleos - милость. Следовательно, слово полиелей переводится как многомилостив. Он состоит из пения стихов псалмов 134 («Хвалите имя Господне,

Из книги Сочинения автора Августин Аврелий

Полиелей, Воскресные Тропари, Величание На бдениях великих праздников, на воскресных бдениях в известные периоды года, как и всегда вообще на праздничной утрени, когда читается Евангелие, после кафизм и седальнов поется полиелей, при начале пения которого в храме

Из книги Толковая Библия. Том 5 автора Лопухин Александр

Глава 12. Бог милостив к избранным, справедлив ко всем остальным 28. Итак, необходимо заключить, что благодать Божия дается не по заслугам получающих ее, но по благоволению Его воли, в похвалу и славу самой этой Его благодати (Ср.: Еф. 1:5–6), чтобы хвалящийся хвалился ни в коем

Из книги Молитвенник автора Гопаченко Александр Михайлович

3. Я дал повеление избранным Моим и призвал для совершения гнева Моего сильных Моих, торжествующих в величии Моем. Я дал повеление. Значит и предшествующее приказание принадлежит Господу.Избранным. В евр. тексте употреблено более сильное выражение: освященный. Так названы

Из книги Люди Грузинской Церкви [Истории. Судьбы. Традиции] автора Лучанинов Владимир Ярославович

15. И оставите имя ваше избранным Моим для проклятия; и убьет тебя Господь Бог, а рабов Своих назовет иным именем, И оставите имя ваше избранным Моим для проклятия... Бедствия, которые имеют обрушиться на голову непокорного Израиля, столь ужасны и беспощадны, что они и самое

Из книги Молитвослов на русском языке автора

Полиелей Хвалите имя Господне, хвалите раби Господа. Аллилуиа (трижды).Благословен Господь от Сиона, живый во Иерусалиме. Аллилуиа (трижды).Исповедайтеся Господеви, яко Благ, яко в век милость Его. Аллилуиа (трижды).Исповедайтеся Богу Небесному, яко в век милость Его.

Из книги автора

Из книги автора

Полиелей Пение псалмов 134 и 135. Название своё получило от частого повторения в указанных псалмах слова: «милость» и от обильного возжигания елея во время

Служба общая Пресвятой Богородице, в честь святого Ея образа

НА ВЕЛИЦЕЙ ВЕЧЕРНЕ


Блажен муж: 1-й антифон.


На Г осподи воззвах, стихиры, глас 4:

Подобен: Д ал еси знамение:

Б ожественными детельми соблюдающи и покрывающи от вражиих нахождений, любовию празднующыя преславное явление пречистого образа Твого, зовущыя Ти: Ты еси Крепость наша и Утверждение, и радование боголепное, Един Сын Твой и Бог наш, Емуже покланяющеся глаголем: Иисусе Всесильне, спаси душы нашя, яко Милосерд.
Д несь священно собравшеся похвалим Богородицу: Пресвятая Дево, многая Твоя величия и чудес пучина: Ты бо еси нам Святое ограждение и похвала и Слава и Источник исцеления: празднующе явление святого Твоего образа, молимся глаголюще: Иисусе Всесильне, спаси душы наша, яко Милосерд.
Б лагочестивно, Пречистая, честными Твоими молитвами, огради и сохрани, и страшны врагом и неработны яви, творящыя празднество явления честнаго образа Твего, да Сыну Твоему зовем: Иисусе Всесильне, спаси нас, яко Милосерд.


Слава и ныне, глас 6:


Я ко венцем пресветлым, Пречистая Богородице, явлением образа Твоего, Церковь Божия обложися, и светится радующися, днесь тайно ликует, вопиющи Тебе, Владычице: радуйся, диадимо честная, и венче Божественныя славы. Радуйся, едина славы Исполнение, и вечное Веселие. Радуйся, к Тебе прибегающым Пристанище, Предстательнице и Спасение душ нашых.

Вход. Прокимен дне. И чтения три.

Бытия чтение. [Глава 28]


И зыде Иаков от студенца клятвеннаго, и иде в Харрань. И обрете место, и спа тамо. Зайде бо солнце: и взят от камения места того, и положи возглавие себе, и спа на месте оном, и сон виде: И се лествица утверждена на земли, еяже глава досязаше до небес, и ангели Божии восхождаху и низхождаху по ней. Господь же утверждашеся на ней, и рече: Аз Бог Авраамов отца твоего, и Бог Исааков, не бойся: земля, идеже ты спиши на ней, тебе дам ю и семени твоему. И будет семя твое яко песок земный, и распространится на море, и ливу, и север, и на востоки: и возблагословятся о тебе вся колена земная, и о семени твоем. И се Аз с тобою Сохраняяй тя на всяком пути, аможе аще пойдеши: и возвращу тя в землю сию, яко не имам тебе оставити, дондеже сотворити Ми вся, елика глаголах тебе. И воста Иаков от сна своего, и рече: яко есть Господь на месте сем, аз же не ведех. И убояся, и рече: яко страшно место сие, несть сие, но дом Божий и сия врата Небесная.

Пророчества Иезекиилева чтение. [Главы 43 и 44]


Т ако глаголет Господь: будет от дне осмаго и прочее, сотворят иереи на олтари всесожжения вашего, и яже спасения вашего, и прииму вы, глаголет Адонаи Господь. И обрати мя на путь врат святых внешних, зрящих на востоки, и сия бяху затворена. И рече Господь ко мне: врата сия затворена будут, и не отверзутся, и никтоже пройдет сквозе их, яко Господь Бог Израилев пройдет ими, и будут затворена. Яко Игумен сядет в них снести хлеб, по пути еламских врат внидет, и по пути его изыдет. И введе мя по пути врат святых сущих к северу, прямо храму: и видех, и се исполнь славы храм Господень.

Притчей чтение. [Глава 9]


П ремудрость созда себе дом, и утверди столпов седмь. Закла своя жертвенная, и раствори в чаши своей вино, и уготова свою трапезу. Посла своя рабы, созывающи с высоким проповеданием на чашу глаголющи: Иже есть безумен, да уклонится ко мне. и требующым ума рече: Приидите, ядите мой хлеб, и пийте вино, еже растворих вам. Оставите безумие, и живи будете, и взыщите разума, да поживете, и исправите разум в ведении. Наказуяй злыя, приимет себе безчестие: обличаяй же нечестиваго, опорочит себе, обличения бо нечестивому раны ему. Не обличай злых, да не возненавидят тебе: обличай премудра, и возлюбит тя. Даждь премудрому вину, и премудрший будет: сказуй праведному, и приложит приимати. Начало премудрости, страх Господень, и совет святых, разум. Разумети бо закон, помысла есть благаго: сим бо образом многое поживеши время, и приложатся тебе лета живота.


На стиховне стихиры, глас 3:


П риидите, вси концы земли, честное явление образа Божия Матере ублажим: ибо руце к Сыну воздеюще молится: темже святым явлением иконы Ея мир оживлен бысть: псалмы и пеньми и песньми духовными, со всеми святыми празднуем светло.
Стих: П риведутся девы в след Ея, и искренние Ея приведутся Тебе.
В ельми добротою украси Тя Бог, яко в человецех Свет на руку Твоею: Яже едина во Свете Его, Упование христианом, Помощница сущым в нуждах и скорбех, и Пристанище в пучине труждающымся: моли избавитися от напастей, любовию поющым явление образа Твего всечестное.
Стих: С лыши Дщи и виждь, и приклони ухо Твое.
В сечестное явление иконы Твоея, Пресвятая Дево Чистая, ангел множество на небесех, и человеческий род на земли блажит: яко Мати бысть Творца всех Христа Бога. Того молящи за ны не престай молим Тя, иже на Тя с Богом упование возложихом, Богородица Препетая и Неискусобрачная.


Слава и ныне, глас 2:


М ысли очистивши и ум, со ангелы и мы торжествуем светло, начинающе Давидскую песнь Отроковице Невесте всех Царя, Христа Бога нашего: воскресни, Господи, глаголющи, в покой Твой Ты, и Кивот святыни Твоея. Якоже палаты красну Сию украсил еси, и причел еси Ю граду Твоему, Владыко, строити и покрывати от сопостатных поган державною силою, Тоя молитвами.

Тропарь празднику во уставе, аще же несть, глаголи сей тропарь, глас 4:


К Богородице прилежно ныне притецем, грешнии и смиреннии и припадем, в покаянии зовуще из глубины души: Владычице, помози, на ны милосердовавши, потщися, погибаем от множества прегрешений: не отврати Твоя рабы тщы, Тя бо и едину надежду имамы.


Слава, и ныне.


Н е умолчим никогда, Богородице, силы Твоя глаголати, недостойнии: аще бо Ты не бы предстояла молящи, кто бы нас избавил от толиких бед? кто же бы сохранил до ныне свободны? не отступим, Владычице, от Тебе: Твоя бо рабы спасаеши присно от всяких лютых.

НА УТРЕНИ


На Б ог Господь:тропарь Богородице дважды.
Слава и ныне: Н е умолчим никогда: единожды.
По 1-й кафисме седален, глас 3.
Подобен: Я вился еси днесь:


З арями просия всемирная радость, явления пречуднаго образа Твоего, Дево Мати Марие: на земли просвети мысли, любовию поющых Тя.


Слава, и ныне, тойже.


По 2-й кафисме седален, глас 4.


Подобен: У дивися:


Д ева Мариа Богродица воистинну, яко облак светлый нам возсия. Ктому Адам не осуждается, и Ева от уз свободися. Сего ради и мы зовем, вопюще с дерзновением Единей Чистей: Пресвятая Дево, моли Сына Твоего, подати грехов оставление.


Слава и ныне, тойже.

По Х валите Имя Господне:
Припев: В еличаем Тя, Пресвятая Дево, Богоизбранная Отроковице, и чтим образ Твой святый им же точиши исцеления всем с верою притекающим.
Псалом избранный: П омяни Господи Давида, и всю кротость его.

На полиелеи седален, глас 1.
Подобен: А нгельския силы:


Д евическаго Твоего чрева красен Клас явлься, израстила бо еси мирови Жизнь. Сего ради силы небесныя вопиют Тебе Богородице, славяще честное Твое празднество, Пречистая: слава явлению образа Твоего: Слава девству Твоему, Мати Безневестная.


Слава и ныне, тойже.

Степенна, 1-й антифон 4-го гласа.


Прокимен, глас 4: П омяну имя Твое во всяком роде и роде.
Стих: О трыгну сердце мое слово благо, глаголю аз дела моя Цареви.
В сякое дыхание: Евангелие от Луки, 4-е зач.


По 50-м псалме, стихира, глас 6:


Д несь небесная врата отверзаются, и дверь Божественная предгрядет. Днесь радости благодать начинается, явлением мирови пречудныя иконы Божия Матере: Еюже земная с небесными совокупляются, во спасение душам нашим.

Канон Пресвятей Богоодице, глас 8. Ирмосы по дважды. Тропари на 12.

Песнь 1.


Ирмос: В оду прошед яко сушу, и египетскаго зла избежав, израильтянин вопияше: Избавителю и Богу нашему поим.
Б ожиею силою благочестно укрепи мя, радостно пети явление честнаго образа Твоего, Пречистая, заступление граду Твоему, и всем людем Твоим державу неразрушиму, Пресвятая, и стаду Твоему утверждение.
Б лагостыню и милость почерпаем Твоими молитвами: Ты бо Бога Сильнаго родила еси, спасающая вся благоверныя молением Твоим, Пренепорочная. Егоже ради Тя ублажаем вси, Владычице.
Б ожественное явление пресвятаго образа Твоего, празднуюм, Пречистая Богородице, яко Тобою спасение нетленно даровася, и неразрушимо веселие и надежда, Покров и держава, и душам нашим Прибежище.
П од Твой кров притекаем, Владычице, людие Твои, Пренепорочная, Помощница буди нам рабом Твоим, и спасению прошение подающи, любовию поющым Тя.
Катавасия: О тверзу уста моя: Или по уставу.

Песнь 3.


Ирмос: Н ебеснаго круга Верхотворче Господи, и Церкве Зиждителю, Ты мене утверди в любви Твоей, желаний краю, верных Утверждение, Едине Человеколюбче.
В ерою сердца обновим, явлением иконы Святыя Богородицы, всем подавая верою просящым избавления, от враг видимых и невидимых нас соблюди, Пречистая.
О свящаеши благочестно, верно притекающих ко храму Твоему, и припадающих любовию, явлению пречестныя иконы Твоея: избави нас от всяких бед, и победы даруй православным христианом на поганыя: и милостива сотвори нам Сына Твоего и Бога нашего.
И з Тебе Божие Слово воплощся, и дом сотвори Себе во святем чреве Твоем, и изволи родитися, якоже восхоте, и дарова нам день видети явление образа Твоего, Егоже любовию празднующе, молимся Ти.
Р адостными душами, и в веселии сердца, возвысивше ум к честному и Божественному явлению предивныя иконы Твоея, вси вернии молим Тя, Богородице, яко Пречистому Сыну Твоему млеко подала еси, Иже вся Питающему милостию Своею.

Ин кондак, глас 6:


Н е имамы иныя помощи, не имамы иныя надежды, разве Тебе, Владычице: Ты нам помози, на Тебе надеемся, и Тобою хвалимся: Твои бо есмы раби, да не постыдимся.


Седален, глас 4:


Ц ерковь Твоя светло празднует славнаго образа Твоего явление, и вси вернии, поюще, зовем Ти прилежно, Чистая Дево: вся верныя укрепи на вражию силу, и советы беззаконных разори: и живот наш направи, творити Божественную волю Сына Твоего.


Слава и ныне, тойже.

Песнь 4.


Ирмос: У слышах, Господи, смотрения Твоего таинство, разумех дела Твоя, и прославих Твое Божество.
Т ы убо, Дево Чистая, к Свету незаходимому пришедши помяни нас, молящи Сына Твоего и Бога нашего, честное явление иконы Твоея празднующих, подати грехов оставление.
Я коже солнце светозарное, небо преходяще сияет, и Твое Божественный праздник лучы испущает: страстей же мглу от нас отгоняя, дарует душам нашым очищение, и от бед свобождение.
Н ыне мрак злобный потребися, и солнечный и душевный свет возсия, Всенепорочныя Божия Матере, праздник честнаго явления образа, егоже благочестно празднуем.
П рибежище великое и похвала, Пречистая и Пренепорочная Мати Всепетая: Ты Кивот умныя Святыни, Ты целеб Источник неисчерпаемый, чтущым честное явление образа Твоего.

Песнь 5.


Ирмос: В скую мя отринул еси от лица Твоего, Свете Незаходимый, и покрыла мя есть чуждая тьма окаяннаго? Но обрати мя и к свету заповедей Твоих пути моя направи, молюся.
И сполняется святыни всяческая, к Тебе прибегающая: и прощение вернии приемлюще, празднуем честное явление иконы Твоея, в немже молим Тя, подати нам благодать и милость в день судный.
У красилася еси девства чистотою, рождшая краснаго Сына Твоего и Бога нашего: украси праздник честнаго явления образа Твоего, и священнический чин возвесели, и люди Твоя от всяких бед свободи.
Я ко другий рай всем познавается, стяжавый посреде благоухания цвет, Твой честный праздник, Божиим благоуханием верных сердца исполняет, иже любовию чтущих Тя, Пренепорочная Владычице.
О блак была еси, Дево, дождю Божию, Пренепорочная Владычице, воду спасительную испущающи, землю грехми изсохшую напоивши, приводящи плод творению добродетели: сего ради ублажаем Тя.

Песнь 6.


Ирмос: О чисти мя Спасе, многа бо беззакония моя, и из глубины зол возведи молюся: к Тебе бо возопих, и услыши мя, Боже спасения моего.
П режде всех век Сущаго. Яко Отроча родила еси, и наша сердца обновила еси, многими грехи обетшавшая: и обновление приими нашего пения, приносяще Твоему празднику, Богородице Приснодево.
Ц ерковь Твоя Святая, дивна вправду есть, еже Пречистое явление иконы Твоея в ней благочестно празднуем, и всем сердечная подаваеши исцеления, блажащым Тя, Пречистая, и от всяких бед соблюди рабы Твоя.
Д уша всяка веселится, сошедшеся в церковь Твою, и Твой празднуем праздник, поюще, Дево Богородице, честное явление образа Твоего, яко солнце светящееся, и света сияющее Божия Духа благодатию, и нас озари, и просвети сердца наша, Дево Мати Владычице.
П оем Пречистое явление иконы Твоея, и чтим Непорочное Твое зачатие, и Рождество Твое, Богоневесто Отроковице: славят же с нами ангельстии чинове и всех святых ликове.

Таже кондак прилучившагося праздника. Аще же несть, глаголи сей
Кондак, глас 1:


Ч естное Жилище бывшее Неизреченнаго естества Божественнаго, выше слова и паче ума, и грешным еси Споручница, подаваеши благодать и исцеление, яко Мати всех Царствующаго: моли Сына Твоего, получити нам милость в день судный.


Икос:


К Богородице вопием любовию: радуйся, Граде Господень. Разуйся, скиптре Давидов. Радуйся, Палато одушевленная. Радуйся, ручко Божественныя манны. Радуйся, неопалимая Купино. Радуйся, свещниче златый. Радуйся, свеще неугасимая. Радуйся, горо Божия приосененная. Радуйся, огненосный Престоле. Радуйся, лествице и дверь небесная. Радуйся, жезле Ааронов невлажно прозябый. Радуйся, всех спасающи от всяких бед и скорбей, и моли, Пречистая, Сына Твоего, получити нам милость в день судный.

Песнь 7.


Ирмос: Б ожия снизхождения огнь устыдеся в Вавилоне иногда, сего ради отроцы в пещи радованною ногою, яко в цветнице ликующе, пояху: благословен еси, Боже отец наших.
Ц арица всех пришедши, небесный кров на славу нам устави, праздника Божественнаго явления образа Своего, имже спасаемся от невидимых враг нахождения, к Сыну Твоему вопиюще: благословен Бог отец нашых.
Р ождеством Твоим, Госпоже Богородице Дево, и всеми Твоими праздники, круг лета венчася: и ныне украси день честнаго явления святыя иконы Твоея, благодать источающи, мы же вси вернии во храм Твой притекающе.
В ся силы небесныя восхваляют Рождшую Господа, и роди человечестии прославляют Ю, явльшую нам день честнаго явления предивнаго образа Своего, Прибежище наше, Надежда и Покров, и ограждение от вражиих нахождений.
Б лагодатный облаче, окропи нас свыше росою Благодати и милости Твоея, чтущих день праздника славнаго явления честныя иконы Твоея, егоже поет и славит всяка душа радующися: благословена Ты в женах, и благословен плод чрева Твоего.

Песнь 8.


Ирмос: Б езначальнаго Царя славы, Егоже трепещут небесныя силы, пойте священницы, людие, превозносите во вся веки.
Ц арица еси всех едина Богу, Богородительнице Чистая, святый Престол и палата Христа Бога: Егоже моли о чтущих честное явление образа Твоего, подати грехов оставление.
Р уками святыми истинно понесла еси, в Тебе воплотившагося Господа, на земли, Преславная: и ныне взошла еси превыше небес, и оставльши человеком пресветлый день честнаго явления славнаго образа Твоего, воньже славим поюще: Господа пойте, и превозносите Его во веки.
Б ожественнии играйте пророцы, чтуще Девы Богородицы честное иконы явление: Та бо исполни всех речения, вами сказуемаго рождши Христа всех Царя: Егоже превозносим во веки.
П адшым востание, унывающым радование, заблуждшым Наставнице, болящым посещение и исцеление и всем христианом Спасение: соблюди нас, Госпоже, вопиющих и чтущих явление пречестнаго образа Твоего, и избави нас от иноплеменных нахождения.

Песнь 9.


Ирмос: У страшися всяк слух неизреченна Божия снизхождения, яко Вышний волею сниде даже и до плоти, от Девическаго чрева бысть Человек: темже Пречистую Богородицу вернии величаем.
П реславная глаголашеся о Тебе, Граде Божий, и присно Царствующаго небесными и земными, от Тебе Рождшагося, и от земли Тя на Небо Возведша: Емуже непрестанно молися о чтущих честное явление святыя иконы Твоея, с нимже Тя величаем.
Б езплотных чинове, патриарх собор, и апостолов Божественный состав, пророческий лик, и мученичестии полцы, святителей и преподобных отец лики, и вси святии, веселитеся с нами, празднующе явление пречудаго образа Божия Матере, и величающе.
В сяческая освятила еси Рождеством Твоим, Пречистая Дево, и явила еси большее просвещение, пречестный день явления святыя иконы Твоея: егоже празднующе, Тебе величаем.
В ознеси рог православных христиан, и низложи иноплеменных шатания, Богородительнице Пречистая: невоеваны соблюди грады Твоя, и вся страны христианския сохрани, в нихже великое Твое имя и многославное величается, и верно славится от всех, Владычице Чистая.

Светилен.


Подобен: Ж ены услышите:


А даме, обновися, и Ево веселися, пророцы со апостолы, и мученики ликовствуйте, и преподобнии со святители веселитеся: ибо радость и веселие, ангелом же и человеком дивное явление образа Пречистыя Богородицы Марии. Трижды.

На хвалитех стихиры, глас 1:


И сточник света, и Поток светлости неистощимый, приносяще праздник явления пречудныя иконы Твоея, Сего убо моли, Богородице, неразумия тмы избавити ны, и страстей душевных же и телесных, и в будущем веце безконечныя муки избави нас. Дважды.
И сточника премудрости благия, разума же пучину и благодати: тем тя бездну Ипостасная Божия Премудрость, Богородице, показа, праздник преславаго явления святаго образа Твоего, из Тебе плотию рождейся. Егоже ради каплю ми премудрости Твоея и разума подаждь, и к жизни настави мя.
Н ачало тайных Христовых чудес, Владычице, страшну видевше главизну, честное исполнение святаго Твоего образа праздник, и Божественных чудес, почитаем и покланяемся: от болезней и скорбей посети, Наставнице, и будущаго, Богородице, избави нас мучения.

Слава и ныне, глас 8:


Б огородицу Марию вси воспоим: радуйся, Мати Божия. Радуйся, лествице одушевленная и разумная. Радуйся, купино неопалимая. Радуйся, стамно Всесвятая. Радуйся, цвете веры. Радуйся, жезле прозябший. Радуйся, златая кадильнице. Радуйся, горо Божия присенная Дево. Радуйся, разрешение первыя Евы. Радуйся, Престоле Божий. Радуйся, многомилостивая Красото. Радуйся, Владычице.


Славословие великое и отпуст.

НА ЛИТУРГИИ


блаженна от канона, песнь 3-я и 6-я.
Прокимен, песнь Богородицы, глас 3: В еличит душа Моя Господа, и возрадовася дух Мой о Бозе Спасе Моем.
Стих: Я ко призре на смирение рабы Своея, се бо отныне ублажат Мя вси роди.
Апостол к филиписием, зач. 240
Аллилуиа, глас 8: С лыши Дщи и виждь, и приклони ухо Твое.
Стих: Л ицу Твоего помолятся богатии людстии.
Евангелие от Луки, зач. 54.
Причастен: Ч ашу спасения прииму и Имя Господне призову.

Молитва


Ц арице моя преблагая, надеждо моя Богородице, приятелище сирых и странных предстательница, скорбящих радосте, обидимым покровительнице! Зриши мою беду, зриши мою скорбь, помози ми яко немощну, окорми мя яко странна. Обиду мою веси, разреши ту, яко волиши: яко не имам иныя помощи разве Тебе, ни иныя предстательницы, ни благия утешительницы, токмо Тебе, о Богомати, яко да сохраниши мя и покрыеши во веки веков. А минь.

Служба составлена на основе службы общей праздником Богородичным (Минеи общей). Употребляется в том случае, если нет особой службы Богородице в честь Ея иконе, память явления которой празднуем.

ИЗБРАННЫЙ ПСАЛОМ

Избра́нный псалом [греч. ἐκλοϒή], подборка из стихов Псалтири и частично из библейских песней, предназначенная для исполнения после полиелея (т. е. после пения Пс 134 и 135) и прославляющая праздник или память святого.

Пение Пс 134 и 135 в качестве торжественного элемента праздничной утрени характерно для Иерусалимского устава. По южноитал. редакциям Студийского устава, в рамках к-рого нет приурочивания полиелея к праздничным дням, известна традиция пения в такие дни особых 3-псалмных последований, предварявших степенные антифоны и занимавших, т. о., место иерусалимского полиелея и И. п. Кроме того, к некоторым стихам этих псалмов могли присоединяться краткие гимнографические припевы, в чем-то подобные позднейшим величаниям (Скабалланович. Типикон. Вып. 1. С. 406). В Евергетидском Типиконе 2-й пол. XI в. (к-польская редакция Студийского устава, испытавшая палестинское влияние) в праздничные дни назначается пение полиелея. Начиная с сер. XIII в. регулятором визант. богослужения становится Иерусалимский устав (неосавваитская редакция Студийского устава). К этому же времени относится составление Никифором Влеммидом цикла И. п. (1197-1272). И. п. заняли место 3-го псалма полиелея (которым в древности мог быть Пс 136 не только в подготовительный период перед Великим постом, но и в другие дни года). Цикл И. п. включает подборки на все Господские и , дни памяти Иоанна Предтечи, апостолов, мучеников, святителей, преподобных и бесплотных сил: каждый праздник прославляется в отдельном И. п., а святые - согласно чину их жития. К стихам И. п. припевалась . Впосл. с ними стали соединять краткие гимнографические припевы. В греч. рукописях в XIII-XIV вв. особенные припевы назначаются для пения после стихов полиелея и И. п.; в составлении припевов принимал участие Иоанн Кукузель, но они не получили большого распространения. В совр. греч. богослужении припевы сохранились только в общем И. п. для Богородичных праздников, называемом «Λόϒον ἀϒαθόν» ( - Пс 44. 1), при использовании др. И. п. припевается «Аллилуия», в конце на «Славу» поют троичен (Ρήϒας Γ. Τυπικόν. Θεσσαλονίκη, 1994. Σ. 79-80).

В богослужении Русской Церкви с нач. XV в. в качестве припевов к И. п. стали использоваться величания, составленные по образцу припевов к 17-й кафизме, на некоторые праздники могли петься И. п. с «Аллилуия» (напр., на праздники в честь праведных и преподобных жен тот же псалом, что и Иоанну Предтече - ). Эти особенности зафиксированы в русских певч. рукописях XVII в. (см., напр., РНБ. Кир.-Бел. № 715/972). Во время исправления книг при патриархе Никоне в сер. XVII в. текст И. п. был значительно сокращен по сравнению с дониконовским вариантом, были внесены некоторые изменения, напр. И. п. Рождества (24 июня) и Усекновения главы (29 авг.) Иоанна Предтечи поменяли местами и т. д. В 1-м пореформенном издании Ирмология (М., 1657) была предпринята попытка ввести в России греч. практику пения «Аллилуия» после стихов И. п., но уже в следующих изданиях вместе с И. п. снова были помещены тексты величаний.

В Румынии с XV в. употребляются припевы, составленные мон. Филофеем Святогорцем (на слав. языке, в нач. XVIII в. переведены на румынский яз.), их текст отчасти совпадает со старыми греческими припевами на полиелее. И. п. традиционно помещаются в Псалтири следованной, в Ирмологии.

Лит.: Simidrea T. Les «Pripela» du moine Philothée // Romanoslavica. Bucur., 1970. T. 27. P. 183-225; Тончева Е. Новооткрити славяноезични (преводни) творби на Йоан Кукузел: Полиелейни припеви от XV в. // Българско музикознание. София, 2000. № 2. С. 5-31; Лукашевич А. А. К вопросу о происхождении праздничных величаний в Русской Церкви // ЕжБК, 2004. С.166-170.

А. А. Лукашевич


Православная энциклопедия. - М.: Церковно-научный центр «Православная Энциклопедия» . 2014 .

Смотреть что такое "ИЗБРАННЫЙ ПСАЛОМ" в других словарях:

    - [греч. ἀντίφωνον от ἀντίφωνος звучащий попеременно; лат. antiphona, церковнослав. ], в христ. литургической терминологии псалом с припевом, исполняемый антифонно, т. е. с пением 2 хорами поочередно припева (или стихов псалма; см. также Псалмодия) … Православная энциклопедия

    - [евр. , греч. ᾿Ελισάβετ], имя 2 женщин в Свящ. Писании. В ВЗ Е. дочь Аминадава из колена Иудина (Исх 6. 23; 1 Пар 2. 3 10), жена Аарона, 1 го ветхозаветного первосвященника (Исх 28. 1 2). От него Е. родила 4 сыновей: Надава, Авиуда, Елеазара и… … Православная энциклопедия

    - [греч. Θεὸς Κύριος], песнопение утрени и молебна, состоящее из стихов Пс 117 (основной стих: 27a+26a; 4 дополнительных: 1, 11, 17, 22+23). В чинопоследовании утрени по палестинскому Часослову, к рый используется Студийским и Иерусалимским… … Православная энциклопедия

    - [греч. ῾Η παγκόσμιος ὕψωσις τοῦ τιμίου καὶ ζωοποιοῦ Σταυροῦ Всемирное воздвижение Честного и Животворящего Креста; лат. Exaltatio S. Crucis Воздвижение св. Креста], один из главных христ. праздников в правосл. Церкви, входящий в число… … Православная энциклопедия

    Величание - Величание в ряде православных церквей краткое торжественное молитвенное песнопение, употребляемое на службе с полиелеем или на всенощном бдении. Название происходит от слова «величаем», с которого начинается большинство данных песнопений.… … Википедия

    - [греч. Εἴσοδος τῆς ῾Υπεραγίας Θεοτόκου ἐν τῷ Ναῷ; лат. Praesentatio S. Mariae in templo], один из великих церковных праздников, установленный в честь события приведения Пресв. Богородицы Ее родителями в иерусалимский храм для посвящения Богу.… … Православная энциклопедия - Описанное 4 евангелистами (Мф 21. 1 11; Мк 11. 1 11; Лк 19. 28 40; Ин 12. 12 19) одно из главных событий последних дней земной жизни Господа Иисуса Христа Его торжественное прибытие в Иерусалим накануне праздника Пасхи, к рое хронологически и… … Православная энциклопедия

    - [греч. Γεώργιος ὁ Κρής] (2 я пол. XVIII в., о в Крит дек. 1815, Ханья, о в Крит), греч. мелург и гимнограф. Ученик критского мелурга иером. Мелетия Синаита и протопсалта к польской Великой ц. Иакова. Г. К. преподавал церковное пение в К поле, на… … Православная энциклопедия